Thursday, August 18, 2011

Aku Bukan OTAKU

Getting started peeps!!!

Aku tekankan dulu. Aku bukanlah seorang OTAKU. oh no, no, no. TIDAK SAMA SEKALI!!

Sesiapapun yang mengaku dirinya seekor otaku dan butthurt membaca komen-komen aku dipersilakanlah untuk klik butang yang bertanda X kat browser korang tu. Tak mati pon kan? Aku tak mintak pun korang baca carutan (bukan coretan ye. note that this is NOT A TYPO) aku kat sini

Tujuan aku membuka blog ini adalah untuk menyedarkan dan mensedarkan manusia-manusia yang hidup di muka bumi ini untuk faham bahawasanya kalau dah orang MELAYU makan nasi lemak dan sambal tempoyak janganlah berangan nak jadi orang Jepun. Diorang ada semangat waja lagi jitu + rajin pulak tu. KORANG ADE?? Dan aku tak tujukan kepada Malay je, aku cakap camni kat EVERY MALAYSIANS WHO CALL THEMSELVES AN OTAKU

ok lah kalau ada visi nak jadi rajin cam orang Jepun oklah tu. Tapi jangan cakap je buat TARAK. satu lagi. Kalaupun korang nak jadi Wapanese (Wannabe Japanese) tolonglah jadi golongan yang berfaedah untuk masyarakat. Ini tak. Sume dok pakat nak jadi OTAKU. NAHAREM!!!!!!!

Korang tau tak Otaku ni mende?? Ni la contoh manusia bangang tak bertempat guna istilah tak carik makna. Nak mencarut pandai tapi makna carutan tersebut tak faham pulak. BODOH PIANG!! OTAKU adalah istilah digunakan oleh orang Jepun untuk komuniti pencinta anime berani mati di Jepun. Tapi apa silapnya diorang ni? I mean, even di Malaysia ada pencinta anime (contohnya aku) tapi apa yang membuatkan mereka dicemuh SETIAP GOLONGAN DI JEPUN??? Jawapannya ialah sebab mereka ni EKSTREMIS!!!!!!

Aku bagi contoh kepada yang masih tak faham-faham lagi ek. Di Jepun, Otaku kawen ngan watak anime mmg perkara yang TAK PELIK. Cuba kau buat camtu kat MALAYSIA. SUMPAH KENE BALING BATU PUNYEE. PUNYALAH BANYAK pompuan bapak kiut miut kat Jepun tu tapi depa pilih PEREMPUAN 2D YANG TAK BOLEH DISENGGAMA PADA WAKTU MALAM untuk dikahwini. APEKAH!!!!!!???????

Aku tanya korang. Korang mampu ke nak buat cam diorang ni???? Sanggup ko nak habis duit ribu-ribu yen beli item yang dijual di convention komik diorang??? Sanggup ko kahwini seorang watak anime yang dah tentu tak boleh melahirkan zuriat untuk ko dan tak mampu memenuhi nafkah batin korang???? Aku tanya ni, MAMPU KE????

Kalau tak mampu, korang belum sampai tahap Otaku. THANK GOD belum sampai lagi. Kene laknat kot!!! Apekehenye kawen ngan watak 2D ape korang dapat??

Korang kata aku stereotype? Not all otaku that bad?? Memanglah depa ni pun manusia jugak tapi sebab diorang dah EXCEED limit yang seorang manusia patut buat maka tak dapek den nak menolongnye. Aku hanya mampu untuk meng-facepalm-kan diri aku melihat manusia di dunia di ambang kehancuran. Umat akhir zaman kan?

Lagi skali aku tanya korang. KORANG NI OTAKU KE? Kalau korang tanye aku sumpah aku jawab TAK. Aku normal. Aku minat anime, manga, games and all those awesome shit TAPI aku tak sampai tahap mengendap orang mandi(rakam lagi masuk internet. Yang rakam 3GP pastu upload kat internet sama taraf ngan OTAKU nih), kahwin ngan watak anime/games dan aku tak belanja duit billion trillion beli merchandise yang akhirnya hanya akan jadi bahan sepah bilik aku. Aku tak buat sume tu. Aku cuma meminati anime/manga. Dan aku ada passion dalam meminati benda-benda ni. Aku ada etika aku. Aku takkan jadi otaku. Dan aku harap takdelah Malaysians yang akan melabel diri mereka Otaku lagi. Please la. Memang aku pun kagum ngan Jepun. Teknologi, Kekayaan dan segalanya memang lebih baik dari Malaysia. Tapi aku takdelah sampai follow je membabi-buta atau membabi-celik. Aku follow mengikut arah yang diyakini takkan menjerumuskan aku ke arah yang tidak sihat.

So, korang ni OTAKU ke?

11 comments:

  1. Sila fahami maksud otaku..dari bahasa dan istilah....dan fahami maksud otaku dari global dan local...but nive post man!

    ReplyDelete
  2. aku takkan post benda ni kalau aku tak buat research bro. aku dah lama memerhati. Malaysians suke mengikut membabi buta je. tak tau makna pun main hentam je pakai. rasa klaka pun ade gak. tapi most of the time aku cuma rasa nak facepalm je tgk ke-phail-lan diorang ni in their conquest to become a wapanese. pepehal, ade point utarakan kat sini. adakan diskusi yang sihat (walaupun post aku ni tak sihat pon)

    ReplyDelete
  3. Apa nak buat dah budaya masyarakat kita suka plagiat budaya orang lain......adakah blog ni akan terhenti setakat satu post atau diteruskan?

    Tapi penggunaan gelaran otaku ni kalau dilihat dari pelbagai forum luar jepun macam2 yang keluar tapi maksudnya tetap sama iaitu mereka yang kaki anime manga tapi ape yg buat imej otaku teruk ia majoriti golongan extreme otaku jepun adalah anti sosial dan hidup mati dgn watak diorg minat... istilah otaku berbeza apabila dia pergi luar... jadi negara asal bagi imej negatif tentang otaku ni tapi kalau dah gi luar negara istilah ni jadi mcm gelaran kaki anime, sama gak mcm istilah rocker,emo dan sbgnya...
    Akhir kata adakah istilah otaku kita nak pakai ataupun budaya tu yang kita pakai?

    ReplyDelete
  4. well tp...tkkn nk hentam sekali org yg beli merchandise dorg...aku pn bli tk de mslh nye...len ar bli eroge nye mrchandise n fapfap tiap malam, tu bangang nmenye....aku tgk post ko ni...cosplayer pn cm ko hentam....cosplay pn wapanese gak ke...klo aku cosplay superman wapanese gak ke...otaku yg ko mksudkn tuh yg anti-sosial/NEET tu je full stop...but here ko kne phm bukan amik dr facts je otaku ni ape...skrg org gne term otaku ntuk org yg mnt anime/manga...mmg mksud asal yg ape yg ko post tuh wlopn tk le betul sume...klo aku kt klas spe minat anime/manga akan dipanggil otaku dan ianya dh jadi satu komuniti...

    tkat research internet je mne cukup..better take a look ko nye surrounding cmane org di panggil otaku nih(kt msia jela...jepun len sbb culturenye len)...but seyesly klo tk de otaku kt msia..ko gak tk dpt nk sentuh komik naruto/bleach/fairy tail whatsoever...tk le merasa nk tgk convention anime like comic fiesta yg giler awesome tuh.tkat tgk kt internet je..

    ReplyDelete
  5. blog ni bukan untuk hentam otaku semata-mata. and to be exact, aku tak hentam otaku. aku hentam Malaysians yang erti pakai istilah tak reti nak carik makna. that is all

    more post to come. may be controversional. just harap orang leh cerna idea yang dilontar. senang cite aku harap blog ni leh jadi medium diskusi dunia manga/anime

    AtyEclipse : ak tak hentam cosplayer beb. its a pop culture, understandable. diorang minat pakai baju2 yang resembles their fav character, i have nothing against that. in fact, i thought it is fun

    how bout this. this is an old post(not quite) and i am very2 immature to post such shit on the net. but the rules of the net, once it's there it stays there. so the only thing i can do is to apologize if this post in any way, offended you.

    but i still disagree with the usage of the term Otaku. i am still not convinced by the ideas that has been pointed out. but then again, me with my ideas. we're free to think. diff people with diff ideology.

    ReplyDelete
  6. Senang citer otaku mlysia dgn japan mmg sgt beza, Tak salah nak guna istilah otaku tu bagi aku, ni pendapat personal aku la. amik yg keruh buang yg jernih, cara otaku extreme tu takyah kita tiru. kite ikut cara otaku style mlysia. settle ^_^

    ReplyDelete
  7. bedsarkan ayat yg kau bagi sume tu , aku faham .tapi kat malaysia otaku di gunakan untuk istilah orang yang obses pada sesuatu. maybe kau salah faham.orang yang dalam ciri-ciri yang kau post tu adalah weaboo. bukan otaku :)

    ReplyDelete
  8. Urmmm... Malaysia yang mengguna kan istilah otaku pon boleh dikira weaboo (BOLEH)... Kalau tanya orang jepun pon... otaku ngan neet atau "hikikomori" hampir sama.. diorang sanggup bazirkan berbillion hanyalah untuk Anime,Manga dan barang-barang yang kena mengena dengan "Otaku" culture....(dan juga mereka akan kahwin dengan juga berzi*a dengan barang) Aku bukan menghina.. tapi sedarlah ~~memang otaku ada maksud negative... apa-apa pon... jangan marah... aku pon minat anime dan manga jugak :)

    ReplyDelete
  9. Klau orang dh minat anime/manga ko x bleh halang #Bodog

    ReplyDelete
  10. Elehhh kau tgkla cerita melayu...
    Xpakai tudungnye...Dedah auratnye...
    so...Ko patutnye buat post psl....
    "AQ BKN MELAYU"....
    dan satu lagy...kat mana lah ko jumpe maksud otaku tu...Mengarut gile...
    Otaku tu adalah peminat anime dan manga begitu juga cosplay...
    So jgn nak dok halang org nak meminati ape yg dorang suke ye....

    ReplyDelete